NASZE UROCZYSTOŚCI 2018/19 ZEBRANIA Z RODZICAMI W ROKU SZKOLNYM 2019/2020 ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO 2019/2020 GODZINY PRACY PEDAGOGA CHÓR SZKOLNY - COPERNICUS HYMN SZKOŁY WYCIECZKI 2018/19 DZWONKI WYCIECZKI 2017/18 (archiwum) NASZE UROCZYSTOŚCI 2017/18 (archiwum)

O SZKOLE

WYCIECZKI 2017/18 (archiwum)

MAGIA TEATRU

Uczniowie klas V-VII 27 marca 2018 roku uczestniczyli w ciekawym spektaklu teatralnym w Miejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Chrzanowie.

Główny bohater spektaklu w trakcie swojej ucieczki przed agentkami ciemnej mocy wypada z Matrixa (rzeczywistości filmowej) na scenę. Przejście między światami i kontakt z deskami sceny jest twardy i bolesny, co wywołuje zdziwienie uciekiniera. Sytuację stara się mu wyjaśnić Morfeusz – przewodnik, tłumacząc, że właśnie trafił do realnego świata, z którego też przecież w jakimś sensie pochodzi. Film bowiem w linii prostej wywodzi się z teatru. Aby pomóc bohaterowi to zrozumieć, Morfeusz przeprowadza go (a z nim widza) przez świat teatru, prezentując mu jego charakterystyczne cechy, w tym również nazewnictwo i przeróżne ciekawostki…

ZAKLĘTE GRANIE

We wtorek 27 marca 2018r. byliśmy w Domu Kultury w Chrzanowie na przedstawieniu „Zaklęte granie”. Spektakl poruszał ważny problem spędzania przez dzieci zbyt długiego czasu przed komputerem. Główni bohaterowie Zuzia i Tomek dostali w prezencie urodzinowym wymarzone tablety do cioci i wujka. Korzystając z nich mieli przestrzegać ważnej zasady, iż nie należy ich używać dłużej niż 30 minut dziennie. Złamanie tej zasady groziło niebezpieczeństwem, uzależnienia się od gier. Zuzia i Tomek po pewnym czasie owe zasady złamali i zostali przeniesieni w świat gry. Aby uwolnić się z pułapki musieli przejść poszczególne poziomy gry uwolnić poznane postacie. Na każdym poziomie gry dzieci musiały rozwiązać zagadkę i dopiero mogły przejść na następny poziom. Czwarty poziom był ostatnim poziomem i po jego ukończeniu dzieci szczęśliwie wróciły do domu. Zuzia i Tomek zrozumieli, że gry komputerowe szybko uzależniają i trzeba im poświęcać dużo mniej czasu. Według mnie przedstawienie zawierało bardzo mądry morał.

Oliwia Otrębska kl.IIIb

PLANETARIUM W CHORZOWIE

Dnia 28.01.2018r. klasy IIIabc były na wycieczce w Chorzowie w Śląskim Planetarium. Po przyjeździe na miejsce zobaczyliśmy wielki budynek w kształcie kopuły. Pan przewodnik po wejściu do środka rozpoczął ciekawe opowieści na temat kosmosu i nieba nocą. Nasze spotkanie podzielone było na dwie części. W pierwszej części omawialiśmy i uczyliśmy się odnajdywać na niebie Gwiazdę Polarną, Mleczną Drogę i różne gwiazdozbiory. Po piętnastominutowej przerwie rozpoczęła się druga część spotkania. Wybraliśmy się wtedy w lot rakietą kosmiczną. Z jej okien oglądaliśmy Księżyc, wszystkie planety, jak również komety, planetoidy i inne ciała niebieskie. Pan ciekawie opowiadał o znakach zodiaku recytując wiersz i jednocześnie pokazując te konstelacje nad naszymi głowami. Dokładnie zapoznaliśmy się ze wszystkimi planetami Układu Słonecznego.
       Cały ruch sfery niebieskiej jest niezmiernie ciekawy, tym bardziej, że jest on przedstawiony w tym planetarium za pomocą animacji i zdjęć. Czas wolny przeznaczyliśmy na szybki posiłek i rozmowy na temat gwiazd. Wycieczka była udana i pełna ciekawych informacji.

Oliwia Otrębska kl.IIIb

OPOWIEŚĆ Z LODOWEJ KRAINY

18.01.18r. Teatr Współczesny z Krakowa zaprosił kl.0-III naszej szkoły na przedstawienie „Opowieści z Lodowej Krainy”.  Inscenizacja ta oparta na motywach jednego z najpopularniejszych animowanych filmów ostatniego okresu- „Krainy Lodu” i adaptacji baśni H.Ch. Andersena „Królowa Śniegu”. Ta muzyczna opowieść z pięknymi piosenkami opowiada o dwóch siostrach. Pierwsza odkrywa w sobie tajemne, mroźne moce, które na co dzień utrudniają jej życie, więc opuszcza rodzinny dom i chce zamieszkać w lodowym pałacu. Druga siostra postanawia ją odnaleźć. Podczas poszukiwań wspierają ją nowo poznani przyjaciele: Bałwanek, Renifer i przystojny Jakub. Dzięki ich pomocy odnajdują zaginioną siostrę i udaje im się stopić lód jej zmrożonego  złym czarem serca.
      To wzruszające, ale i zabawne widowisko wszystkim się bardzo podobało. Jest przykładem oddanej, siostrzanej miłości oraz pokazuje, że w życiu nie należy się poddawać po pierwszych niepowodzeniach.

DOROTKA W KRAINIE OZ"

10.01.18r. Teatr Moich Marzeń zaprezentował nam musical Dorotka w Krainie Oz”. Uczniowie kl. 0-III naszej szkoły mieli okazję poznać niesamowitą historię. Główna bohaterka- Dorotka podczas tornada przenosi się do krainy Oz, znajdującej się p drugiej stronie tęczy. Tam poznaje Maczkinów, którzy w podziękowaniu za pomoc w uwolnieniu od złej wiedźmy, wskazują jej drogę do czarnoksiężnika, który może pomóc Dorotce w powrocie do domu. W drodze do Szmaragdowego Grodu Dorotka poznaje Stracha na wróble, który marzy o rozumie, Blaszanego Drwala, pragnącego mieć serce i strachliwego Lwa chcącego, aby Oz uczynił go odważnym. Podczas podróży przyjaciele napotykają wiele niebezpieczeństw, z których wychodzą obronną ręką. Ich marzenia spełniają się, a Dorotka bezpiecznie wraca do swoich bliskich. Po oglądnięciu tego musicalu każdy z nas może powiedzieć że „ prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”, a wiara czyni cuda.

"OPOWIEŚĆ WIGILIJNA"

15 grudnia 2017 roku odbyła się szkolna wycieczka klasy 7 do Biblioteki Miejskiej w Jaworznie w celu obejrzenia filmu „Opowieść wigilijna” w oryginalnej wersji językowej.
      Wyjechaliśmy z Balina o godzinie 1210. Po dotarciu na miejsce zostawiliśmy kurtki w szatni i udaliśmy się do sali projekcyjnej.  Film opowiadał o  starym, zgorzkniałym biznesmenie, który nie obchodził Świąt Bożego Narodzenia oraz był obojętny na ludzkie cierpienie. Akcja nadbiera „temperatury”, gdy  w nocy przychodzi do niego duch zmarłego siedem lat wcześniej wspólnika… . Opowieść bardzo mi się podobała, ponieważ była pełna ekscytujących momentów. Projekcja trwała ok. półtorej godziny.
      Wróciliśmy do Balina ok godziny 1430. Moim zdaniem warto było obejrzeć ten film.
Karolina Fudała kl. VII

PARK TRAMPOLIN

W środę 13 grudnia 2017 roku z okazji mikołajek klasa piąta z Panią Basią Tomaszek wybrała się do świetnego parku trampolin " Jump World".
      Wycieczka ta odbyła się w godzinach lekcyjnych. O 815 zebraliśmy się pod szkołą. Gdy jechaliśmy autobusem, graliśmy, śpiewaliśmy, to był naprawdę wesoły autobus. Jak dojechaliśmy na miejsce  kupiliśmy skarpetki, napiliśmy się i  ruszyliśmy prosto na te niesamowite trampoliny!                                                                                                     Trampoliny były duże i małe. Był też wielki basen z gąbkami, strefy kosza i siatkówki. Dużo osób nauczyło się rozmaitych salt i figur akrobatycznych.
       Godziny zabawy minęły bardzo szybko...W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w McDonaldzie,  gdzie każdy sobie coś zamówił. Po godzinie 14 byliśmy już pod szkołą. Bardzo podobała mi się ta wycieczka i chętnie pojechałabym tam jeszcze raz.
Alicja Madera kl. V

KLASA VI a W KINIE

Nasza klasa w dniu 12 grudnia pojechała do jaworznickiej Galeny na mikołajkową wycieczkę. Głównym celem wyjazdu był udział w projekcji filmu „Mikołaj i spółka”.

Święty Mikołaj miał wielkie problemy, gdyż jego elfy zachorowały i musiał polecieć szukać dla nich lekarstwa. Po seansie poszliśmy do restauracji.

Ta wycieczka bardzo mi się podobało, a najbardziej film. Chciałabym jeszcze raz pojechać na taką ciekawą wycieczkę.

Wiktoria Szulejewska kl. VI a

KLASY III W KOPALNI SOLI W WIELICZCE

Dnia 21.11.17r. uczniowie klas III abc pojechali na wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce. Uczestniczyli tam w programie „Od kopacza do górnika”.
        Gdy zjechaliśmy windą na poziom III, pan przewodnik opowiedział nam o pracy górników w dawnych czasach: o sposobach transportu koni do kopalni, o wypalaniu metanu przez pątników. Pokazał nam jak kopacze wydobywali sól, ładowali wielkie bałwany soli na wózki zwane „pieskami”. Na powierzchnię były one wyciągane przy pomocy kieratu uruchamianego przez konie. Ostatni koń zwany Baśką wyjechał z kopalni w 2002r.
       Podczas wycieczki mieliśmy okazję kopać kilofami sól, rzucać bryłkami soli do beczki. Bryłki tej soli otrzymaliśmy potem na pamiątkę. Oglądaliśmy również kryształy soli różnej wielkości i o różnym zabarwieniu, zbiór kaganków o różnych kształtach, obrazy przedstawiające pracę w kopalni
i wiele narzędzi i sprzętów, które wykorzystywali kopacze.
     Praca w kopalni była bardzo ciężka, a przede wszystkim niebezpieczna. Wielu górników zginęło podczas pracy.
     Ciekawie opowiedziana historia kopalni na długo zostanie w naszej pamięci. Wycieczkę uważamy za bardzo ciekawą i pouczającą.

EUROWEEK

W dniach 25-30 października 2017 roku starsze klasy naszej szkoły przeżyły niezwykłą przygodę wyjeżdżając na wspaniałą wycieczkę do Długopola Dolnego na zajęcia doskonalące umiejętności posługiwania się językiem angielskim ,,Euroweek’’.
                     Uczyliśmy się tam języka między innymi poprzez zabawy organizowane przez wolontariuszy, których bardzo polubiliśmy. Przybyli oni  z różnych stron świata, prosto do Polski. Na ,,Euroweek” przyjechały również inne grupy z Filipowic i Racławic, z którymi się bardzo polubiliśmy. Zajęcia, na które uczęszczaliśmy odbywały się od razu po śniadaniu czyli od godz.900 aż  do 2000 oczywiście z przerwami, w których udawaliśmy się do naszych pokoi i mieliśmy czas wolny. Podczas zajęć uczono nas języka angielskiego poprzez różnego typu zabawy np. musieliśmy wymyślić i opisać w grupach swój własny kraj.
                       Bardzo miło spędziliśmy czas, w dzień wyjazdu wszystkim było przykro, że musimy już wracać, po wejściu do autokaru ruszyliśmy w drogę powrotną do Balina.

Uczennice klasy VI b:
Kornelia, Emilia, Martyna, Kamila, Wiktoria K.

"ZEMSTA"

Wyjazd do  TEATRU im. JULIUSZA SŁOWACKIEGO na sztukę pt. "ZEMSTA".

Dnia 30.10.2017r. razem z:  V i VI klasą pojechaliśmy na wycieczkę do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na spektakl pt. ,,Zemsta''.
      Po zbiórce przy naszej szkole  o godzinie 9 wyjechaliśmy punktualnie. Od razu po przyjeździe ruszyliśmy przez Plac Matejki w stronę Barbakanu. Mijając Bramę Floriańską poszliśmy do McDonalda na smaczne śniadanie. Po zjedzeniu, udaliśmy się do teatru.
        Gdy przybyliśmy na miejsce było bardzo zamieszanie, ponieważ na spektakl przyjechała duża  ilość grup. Oddaliśmy kurtki do szatni i w końcu zasiedliśmy na miejscach. Pomimo, że teatr był piękny, przedstawienie nie zrobiło na mnie dużego wrażenia. Było trudne do zrozumienia, ponieważ było w języku staropolskim. Dużym minusem również jak dla mnie był brak ładnych strojów z epoki.  Gdy już opuściliśmy teatr poszliśmy na obwarzanki. Do Balina wróciliśmy ok. 1430.
         Mimo trudności z odbiorem sztuki mam nadzieję, że będzie mi łatwiej poznać treść tego dzieła dzięki dzisiejszej inscenizacji.

Jakub Rams

WYCIECZKA DO WIELICZKI

Wycieczka do Wieliczki

Dnia 06.10.2017 roku uczniowie klas VI i VII udali się na wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce, a konkretnie na edukacyjne podchody, polegające na odszukaniu ukrytych wiadomości, które dotyczyły historii kopalni i miały doprowadzić uczniów do skarbu.

Wycieczka rozpoczęła się zbiórką przed szkołą. Około godziny 800 uczniowie wsiedli do autokarów i wyruszyli w drogę. Na miejscu czekał na nich pan przewodnik, który podzielił wszystkich na grupy i rozpoczął podziemną przygodę. Zabawa w podchody trwała około dwóch godzin. W trakcie zabawy mieliśmy okazję poznać warunki pracy górników pod ziemią kilka wieków temu. Zwiedzając kopalnię  jednocześnie szukaliśmy wskazówek, gdzie jest ukryty skarb.  Nagrodą dla znalazcy skarbu była silikonowa bransoletka z logiem kopalni. Wszystkie klasy otrzymały także na pamiątkę bryłę soli, która okazała się być ukrytym skarbem. Do domu uczniowie wrócili około godziny 1400.

Wszyscy spędzili ten dzień bardzo miło i sympatycznie w gronie przyjaciół.

Kamila Mamica kl. VII

"CHŁOPIEC Z AUREOLĄ"

29 września uczniowie klas starszych uczestniczyli w przedstawieniu pt. "Chłopiec z aureolą".