• LIPOWIEC

•     Dnia 29.04.16r. uczniowie klas I abc uczestniczyli w warsztatach „Szlakiem dam i rycerzy” na zamku Lipowiec. W trakcie zajęć uczniowie spotkali się z rycerzem –przewodnikiem, który opowiedział im o średniowiecznym zamku, życiu dam i rycerzy, a także o obyczajach i zasadach które ich  obowiązywały. Uczniowie mogli się wcielić w postać: damy, rycerza, giermka  przy użyciu replik strojów damskich i męskich. Dzięki temu zapoznali się z elementami stroju rycerskiego i stroju kobiecego. Poznali zasady kodeksu rycerskiego. Uczeń-rycerz złożył śluby wierności damie swego serca. Wszyscy uczestnicy warsztatów wzięli udział w średniowiecznych zabawach ruchowych takich jak strzelanie z łuku czy rzucanie do celu. Odbył się  także turniej rycerski przy użyciu bezpiecznej broni piankowej. Wycieczka była bardzo ciekawa.

• OSIKOWA DOLINA

Dnia 1 czerwca 2016r.  pojechaliśmy do Osikowej Doliny. Na początku Pan tłumaczył nam z czego powstają kolorowe wiórki, z których można robić różne, twórcze rzeczy. Następnie razem z Panią, która się nami opiekowała przeszliśmy do innej sali, gdzie robiliśmy króliczki i ozdabialiśmy koszyczki. W czasie przerwy można było kupić sobie pamiątki. Po tym wszystkim wyszliśmy na pole, a tam czekały już na nas kiełbaski. Zjedliśmy je, a następnie mogliśmy pograć w piłkę lub usiąść na kocach. Właściciel Osikowej Doliny przyprowadził swojego psa Skipera, z którym mogliśmy się pobawić. Po tym przyjemnym dniu wróciliśmy do szkoły bardzo zadowoleni i pełni wrażeń.

Emilia Pacześny k. IV a

• ZIELONA GODZINA W MINIZOO

• ZIELONA GODZINA W MINIZOO W SKLEPIE „MAJSTER” W TRZEBINI

Uczniowie klas I a,b,c, II a, b, III i V  odwiedzili sklep „Majster” w Trzebini.  Dzieci dowiedziały się na czym polega praca sprzedawcy, w tak dużym sklepie oraz poznały różne egzotyczne zwierzęta. Sprzedawca działu zoologicznego zapoznał nas  ze wszystkimi zwierzętami w sklepie i przybliżył ich zwyczaje, tryb życia oraz sposób odżywiania. Przypomniał także, że zwierzę w domu to nie tylko przyjemność, ale także obowiązki i odpowiedzialność. Chętne dzieci mogły pogłaskać niektóre zwierzęta. Na koniec dzieci uczestniczyły w konkursie wiedzy o poznanych zwierzętach. Każdy uczeń otrzymał pamiątkowy  dyplom za udział w wycieczce oraz kolorowy plan lekcji. Uśmiechnięci wróciliśmy autokarem do szkoły.
        Dziękujemy pracownikom sklepu "Majster" w Trzebini  za życzliwe przyjęcie.

• "PINOKIO" W TEATRZE SŁOWACKIEGO

•        W dniu 31.05.2016r. nasza klasa pojechała na wycieczkę do teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Po godzinnej podróży autokarem znaleźliśmy się na miejscu.
             Kraków dostarczył nam wiele atrakcji, miedzy innymi oglądaliśmy makietę Krakowa, Kościół Mariacki, Sukiennice i Barbakan. Przeszliśmy również pod słynną Bramą Floriańską, tam mogliśmy zrobić sobie zdjęcie. Odwiedziliśmy również Krakowski Rynek, gdzie mogliśmy kupować pamiątki.
             Docelowo dotarliśmy do teatru na przedstawienie pt.: ,,Pinokio''. Spektakl oglądaliśmy siedząc w lożach na drugim piętrze. Czuliśmy się jak ważne osobistości zajmując tak wyjątkowe miejsca na widowni. Spektakl wszystkim bardzo się podobał, gra aktorów była bardzo profesjonalna, a  dekoracje przepiękne.
            Wycieczka bardzo spodobała się naszej klasie, chcielibyśmy wziąć udział w takim wydarzeniu jeszcze raz.

Szymon Kurek kl. IV a

• Nagłówek

• Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint, adipisci, quibusdam, ad ab quisquam esse aspernatur exercitationem aliquam at fugit omnis vitae recusandae eveniet.

Inventore, aliquam sequi nisi velit magnam accusamus reprehenderit nemo necessitatibus doloribus molestiae fugit repellat repudiandae dolor. Incidunt, nulla quidem illo suscipit nihil!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.

• PSZCZYNA

•      Dnia 29.04.2016 roku udaliśmy się (kl. V) na wycieczkę szkolną do Pszczyny , aby zwiedzić kilka ciekawych miejsc.
             Na początku poszliśmy na zamek . Na miejscu czekała na nas pani przewodnik. Ubraliśmy kapcie z filcu i zaczęliśmy zwiedzanie. W środku znajdowało się wiele pięknych pomieszczeń. Okazało się , że tak naprawdę jest to pałac, ponieważ nie pełnił, ani nie pełni żadnej funkcji obronnej. Wnętrze budynku było prześliczne. Znajdowała się tam również ogromna klatka schodowa, która miała sprawiać na gościach wielkie wrażenie. Kiedy po ukończonym zwiedzaniu wyszliśmy na zewnątrz zrobiliśmy sobie parę pamiątkowych zdjęć . Następnie wyruszyliśmy do zagrody żubrów, ale były tam również inne zwierzęta, między innymi: gęsi, pawie, muflony. Pani przewodnik pokazała nam film o tym jak żubry znalazły się w Polsce. Na koniec pojechaliśmy do Mc Donalda, ponieważ wszyscy byli bardzo głodni.
               Tym oto sposobem nasza wycieczka dobiegła końca. Bardzo mi się podobało i chciałabym jeszcze raz odwiedzić te piękne miejsca.

Anna Kargula kl. V

• GEOSFERA W JAWORZNIE

•     Dnia 01.06.16r. klasy Iabc wyjechały do  Ośrodka Ekologiczno-Geologicznego GEOsfera w Jaworznie. Jest to miejsce dawnego kamieniołomu Sadowa Góra, które teraz zostało pięknie zagospodarowane na teren rekreacyjny. Po tym zakątku oprowadzali nas przewodnicy.
             Na początek zawędrowaliśmy do ogrodu sensorycznego, gdzie za pomocą naszych zmysłów, przede wszystkim wzroku, węchu i dotyku poznawaliśmy różne zioła i kwiaty. Następnie przenieśliśmy się do sali wykładowej, gdzie kolejna osoba opowiadała nam o Nothosaurususie ”fałszywej jaszczurce”, która zamieszkiwała te tereny, a tryb jej życia przypominał życie współczesnej foki. W zgromadzonych skałach oglądaliśmy znalezione kawałki kości i zębów. Każdy mógł potrzymać w ręce model czaszki dinozaura. Zobaczyliśmy też kamień zwany galeną, od którego pochodzi nazwa jaworznickiej galerii.
                Następnie wyruszyliśmy na spacer, w trakcie którego widzieliśmy hotele dla owadów. Dużym powodzenie cieszyły się poustawiane na trasie rzeźby gadów, z którymi dzieci chętnie robiły sobie zdjęcia. Szukaliśmy także szczątków dawnych zwierząt i muszelek odbitych w skałach. Staliśmy na dnie dawnego morza, które jest również dnem kamieniołomu. Finałem naszej wyprawy była zabawa na placu zabaw.

• "PRZYGODY TOMKA SAWYERA"

• 10 lutego 2016 roku pojechaliśmy wraz z klasami czwartymi i szóstymi na spektakl pt.: "Przygody Tomka Sawyera", który odbył się w domu kultury MOKSiR w Chrzanowie.

Po przyjeździe na miejsce i po zajęciu swoich foteli z niecierpliwością oczekiwaliśmy na rozpoczęcie sztuki. Po kilku minutach oczekiwania na scenę weszli aktorzy. Historia opowiadała o chłopcu – sierocie, który wraz ze swoim przyrodnim bratem Sidem mieszkał u swojej ciotki o imieniu Polly. Chłopiec żył w małym amerykańskim miasteczku w stanie Petersburg pod koniec XIX wieku. W trakcie przedstawienia mogliśmy śledzić losy chłopca i uczestniczyć w jego licznych przygodach. Całą sztukę publiczność, (czyli my) nagrodziliśmy gromkimi brawami.

Po spektaklu wyszliśmy z teatru do czekających już na nas autokarów. Wszyscy zajęli swoje miejsca i ruszyliśmy w drogę powrotną do Balina. Do szkoły dotarliśmy około godziny 1130, gdzie miały się odbyć pozostałe lekcje. Sztuka bardzo nam się podobała i mamy nadzieję, iż to nie ostatni taki wyjazd :-).

Julia Korlacka, klasa V

• Spektakl teatralny "Piotruś i Wilk"

• Piotruś i Wilk

W dniu  10 lutego 2016 r. uczniowie klas 0 – III wyjechali na spektakl teatralny pt.: „Piotruś i Wilk” do MOKSiR w Chrzanowie. Autorem tego przedstawienia był Teatr Artenes z Wrocławia. Spektakl oparty został na znanej baśni Sergiusza Prokofiewa o tym samym tytule.

Uczniowie mieli okazję obserwować i przeżywać przygody  przyjaciół z podwórka. Główne role grał Piotruś i jego dziadek, kot, kaczka oraz wilk. W przedstawieniu tym przyjaciele dzięki wspólnym działaniom uratowali przyjaciółkę – kaczkę.  Za sprawą  przyjaźni, dającej siłę do działania główni bohaterowie nie ulegli zastawionym pułapkom przez przebiegłego wilka. Widzowie mogli przekonać się, że warto słuchać dobrych rad starszych od siebie osób, aby zapobiec nieszczęściu. Ponadto mogli zauważyć, że prawdziwa przyjaźń jest niezwykle ważna. W sytuacjach trudnych wsparcie bliskich osób może pomóc w wykonaniu rzeczy na pozór niemożliwych.

Spektakl ten promował odwagę, pracę zespołową, zaradność, pogodę ducha, niepoddawanie się w trudnych chwilach.

Przedstawienie się wszystkim podobało. Miłe chwile spędzone podczas oglądania sztuki zostaną w pamięci na długi czas.

• PARK MIKOŁAJA W ZATORZE

Dnia 3 grudnia 2015 roku Oddział Przedszkolny wraz z klasą 1c i opiekunami wybrali się na wycieczkę do Parku Mikołaja w Zatorze. Celem wycieczki było zwiedzanie Parku i poznanie zwyczajów mikołajkowych a co najważniejsze spotkanie z Mikołajem. Wycieczka zaczęła się zbiórką  o godzinie 800 i wyjazdem spod szkoły. Droga była krótka, ale mogliśmy porozmawiać i podziwiać widoki.

Po przyjeździe na miejsce przywitała nas piękna pogoda i przemiłe powitanie  Elfów. Następnie pani przewodnik zabrała nas w magiczną podróż po bajkowych domkach, gdzie mogliśmy nie tylko oglądać, ale także słuchać pięknych bajek. Punktem kulminacyjnym było spotkanie dzieci z Mikołajem, który obdarował wszystkie dzieci paczkami. Dzieci były zachwycone spotkaniem z Mikołajem, zadawały mnóstwo pytań, Mikołaj dostał też list...... Po pożegnaniu Mikołaja udaliśmy się na posiłek i herbatkę do restauracji.

Ale atrakcjom nie było końca, gdyż następnie udaliśmy się na zakupy do miejscowego sklepu z pamiątkami. O godzinie 1330 czekała na nas parada Mikołaja i wszystkich postaci z bajek. W rytmach świątecznych melodii przeszliśmy aż do bramy wyjazdowej, gdzie  pożegnaliśmy się z Mikołajem i innymi mieszkańcami Parku. W drodze powrotnej radości i pozytywnych emocji nie było końca. Dzieci dzieliły się przeżyciami, rozpakowując paczki i ogromne się ciesząc z udanej wycieczki.

Gdy dojechaliśmy około 15 do szkoły wycieczka dobiegła końca. Było tak wspaniale, że znowu pojedziemy tam w przyszłym roku!!!

Izabela Siewniak

• "PODRÓŻE KOSMICZNE"

• Sprawozdanie z wycieczki

Dnia 18 grudnia 2015 roku nasza klasa (V), wraz z IVab i VIa, wzięła udział w wycieczce do Cinema City w Krakowie. Celem naszej wycieczki było obejrzenie cyklu filmów pt.: „Podróże kosmiczne".

Z Balina wyjechaliśmy ok. godziny 800. Podróż przebiegła przyjemnie i bezproblemowo. Najpierw całą grupą poszliśmy do sali wyobraźni, gdzie oglądnęliśmy film dokumentalny, opowiadający o przyszłości ludzkiej. Następnie w całej sali zgasły światła, a my słuchaliśmy nagrania, które opowiadało o małżeństwie, porwanym przez stworzenia z dalekiego kosmosu. Potem obejrzeliśmy filmik w wersji 3D o innych galaktykach. Kolejnym punktem w programie wycieczki było zwiedzanie sali muzycznej, a tam dowiedzieliśmy się dużo ciekawych i zaskakujących rzeczy o dźwiękach. Podzieliliśmy się na dwie grupy i nasza grupa poszła na quiz , na którym każdy z nas dostał do ręki pilot, na którym powinien zaznaczać poprawną odpowiedź. Znowu podzieliliśmy się na grupy , ale tym razem dziewczyny vs  chłopcy. Po przyjemnej rywalizacji, którą wygrały oczywiście dziewczyny udaliśmy się na  krótki filmik w wersji 10D. Animacje były bardzo ekscytujące. Po seansie udaliśmy się do restauracji KFC i Mc'Donalds, gdzie każdy mógł zjeść coś smacznego przed drogą powrotną.

Tym miłym akcentem nasza wycieczka dobiegła końca. Do Balina wróciliśmy ok. godziny 1500. Wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni z ciekawej wyprawy!

Karolina Fudała i Anna Kargula

• Zakład produkcyjny DANON

•           W dniach 4,9,10 grudnia 2015r. uczniowie klas 1 a i b, 2 a i b oraz 3 pojechały na wycieczkę do zakładu produkcyjnego DANONE w Bieruniu.
                   Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej „Podróż jogurtu” oraz „Jak powstaje jogurt”  dzieci mogły same tworzyć nowe smaki jogurtów, a potem je degustować. Następnie przeszli na z taras widokowy i oglądały halę produkcyjną.
                   Ogromną niespodzianką była wizyta „Małego Głoda”,  który hojnie obdarował dzieci kolorowymi gadżetami  oraz pozował z nami do zdjęć. Wycieczka była udana i atrakcyjna.

• JASKINIA WIERZCHOWSKA

30.11.2015r. klasy Iab zwiedzały Jaskinię Wierzchowską. Jest to jaskinia, która nie posiada zbyt wielu form naciekowych, ponieważ zostały one zniszczone, ale posiada ekspozycje, które warto zobaczyć.

W towarzystwie Grotołaza spacerowaliśmy po jaskiniowych korytarzach słuchając opowieści o powstaniu jaskini, zwierzętach zamieszkujących ją dawno temu: niedźwiedź i hiena jaskiniowa, a także obecnie- nietoperze. Podczas wędrówki nastąpiło nieoczekiwanie spotkanie z Człowiekiem Pierwotnym - Neolitosem, który opowiedział nam o podziemnych skarbach i wykopaliskach.

Jak na andrzejki przystało było również spotkanie z Wróżką Kalcytią oraz wróżby z zaczarowanej kuli, wosku i innych tajemniczych akcesoriów, wspólne gry i zabawy z jaskiniowymi Aniołkami. Miło spędziliśmy ten andrzejkowy dzień.

• WYCIECZKA DO KRAKOWA

• Wycieczka do Krakowa

Dnia 4 listopada 2015 roku wzięliśmy udział  w wycieczce do Krakowa. Została  ona zorganizowana  przez naszą wychowawczynię p. Elżbietę Grabską -Cygan. W wycieczce wzięła udział również klasa 6a.

Głównymi celami wycieczki było zwiedzanie: wystawy multimedialnej w podziemiach Krakowskiego Rynku, Kościoła Mariackiego, Sukiennic oraz zaplanowane mieliśmy również warsztaty dotyczące krakowskich legend. Najpierw podzieliśmy się na dwie grupy. Następnie udaliśmy się na Rynek, gdzie zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie przy pomniku Adama Mickiewicza. Później poszliśmy zwiedzać podziemia Rynku. Nasza pani przewodnik opowiedziała nam o historii średniowiecznego Krakowa, oglądaliśmy legendę pt.: „Smok Wawelski". Wychodząc z muzeum poszliśmy ( z panią przewodnik) wysłuchać krakowskiego hejnału , który rozpoczął się o godzinie 12.

Trębacz zawsze gra na cztery strony Krakowa i dopiero za czwartym razem zagrał dla nas. Następnie poszliśmy do Collegium Maius – najstarszej części Uniwersytetu Jagiellońskiego. Następnym punktem programu było zwiedzanie Kościoła Mariackiego, gdzie każdy miał zaszczyt usiąść na ławce na której codziennie zasiadał Jan Paweł II. Podziwialiśmy tam również przepiękny Ołtarz Wita Stwosza.  Po wyjściu z kościoła pożegnaliśmy się z panią przewodnik i poszliśmy coś zjeść.

Ostatnią atrakcją naszej wycieczki były warsztaty pt.: „Teatr legend”. Dowiedzieliśmy się jak można wytłumaczyć skąd wzięły się smoki i jak „rozgrzewa” się aktor. To był już koniec naszej ciekawej wycieczki.

Wyjazd bardzo nam się podobał i mamy nadzieję odwiedzić to piękne miasto jeszcze niejeden raz. Jedynym minusem naszej wycieczki było to, że nasza wychowawczyni nie pozwoliła nam pójść po pamiątki, żeby wydać nasze kieszonkowe ;-).

Anna Kargula i Kamila Mamica

• "O MAŁEJ SYRENCE W NIEJEDNEJ PIOSENCE"

• „Kiedyś przyjdzie taki dzień, że spełni się

Twój najpiękniejszy sen. Teraz nie wiesz jak i gdzie…"

To przesłanie zawarte w jednej z piosenek musicalu „O małej syrence w niejednej piosence”, który kl. 0-III miały okazję zobaczyć dn.20.10.15r. w MOKSiR-ze w Chrzanowie. Tym razem zawędrowaliśmy wraz z bohaterami naszej sztuki w głębiny oceanu. Poznaliśmy tam małą syrenkę Vivien, jej stanowczego ojca- króla Nefryta, zabawnego kraba Szachwarę oraz podstępną wiedźmę Zewlagę.

Na brzegu wielkiej wody pojawi się książę Edward, wypatrujący co dnia dziewczyny, która ocaliła mu życie podczas szalejącego sztormu, jego urocza mama- królowa Hortensja oraz niezastąpiony kucharz Fryc wraz z marynarzami. Nieposłuszna Vivien, zakochuje się w Edwardzie i aby go zdobyć oddaje wiedźmie swój cudowny głos w zamian za nogi. Historia kończy się happy end’em, książę całuje syrenkę, która odzyskuje swój głos i miłość księcia.

Wspaniała scenografia, piękne piosenki przeniosły nas w świat morskich głębin i dostarczyły mnóstwa niezapomnianych wrażeń.

• "W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA"

•                 Sprawozdanie ze spektaklu teatralnego.

Dwudziestego października 2015 r. od ok. godziny 1130 do ok. 1330 w Chrzanowie, w MOKSiRZE w ramach lekcji odbył się spektakl teatralny pt.: ,,W 80 dni dookoła świata”. Na przedstawienie przyjechali uczniowie klas 4-6 Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Balinie oraz ich wychowawcy. Przybyli także uczniowie innych szkół.

Spektakl rozpoczął się od radosnego śpiewu aktorów, którzy biegali pomiędzy fotelami na widowni. Gdy skończyli śpiewać zaprosili jednego ucznia z widowni, akurat był to uczeń naszej szkoły Kamil Dyba z V klasy. Zadano mu dwa pytania-,, Jak masz na imię?’’ oraz ,,Czy we współczesnych czasach można odbyć podróż dookoła świata w mniej niż 80 dni?’’ . Po odpowiedzi odszedł na swoje miejsce. Największą ,,atrakcją’’ było podawanie dłoni przez aktora różnym osobom na widowni, m.in. dzieciom. W trakcie spektaklu aktorzy także biegali pomiędzy fotelami. Przedstawienie było bardzo muzykalne, ponieważ praktycznie co chwilę aktorzy śpiewali.

Wydaje mi się, że zarówno uczniom, jak i nauczycielom spektakl się spodobał. Ja osobiście chętnie bym jeszcze raz udała się na takie przedstawienie.

Natalia Odrzywolska kl. VIa

• "MITY GRECKIE"

• Mity greckie

W dniu pierwszego października 2015 roku o godzinie 800 wyjechaliśmy całą klasą V wraz z klasami IV do MOKSiR-u w Chrzanowie. Po dotarciu do kina, zajęliśmy wyznaczone miejsca.

Sztuka, którą mieliśmy okazję podziwiać nosiła tytuł „Mity greckie”. Główną postacią sztuki była Atena, którą poznajemy w momencie, nietypowego  przyjścia na świat – wyskoczyła z głowy swojego ojca Zeusa. W trakcie jej wędrówki po starożytnej Grecji poznajemy losy dobroczyńcy ludzkości -  Prometeusza, sprytne fortele Odyseusza, dzielnego Tezeusza przemierzającego korytarze Labiryntu w poszukiwaniu Minotaura. Najwięcej emocji wzbudziły w nas tragiczne losy Dedala i jego syna Ikara, który chcąc zrealizować odwieczne marzenie ludzkości do latania, przepłaca je życiem.

Przedstawienie bardzo nam się podobało, dało nam szansę powtórzenia już posiadanej wiedzy na temat greckich mitów oraz uzupełnienia tych elementów, które były nam jeszcze obce.

Julia Warchoł kl. V

• "Dzieci króla baśni"

Dnia 01.10.15r. uczniowie klas I-III uczestniczyli w przedstawieniu teatralnym „Dzieci króla baśni”. Była to opowieść o trójce dzieci, które nie umieją bawić się ze sobą. Kłócą się i przezywają, wytykając sobie zewnętrzne cechy wyglądu. Ich opiekun – dziadek Janek - nie radzi sobie z psotnikami, więc ku przestrodze opowiada im historię o Królu Baśni, który czuwa nad wszystkimi dziećmi i jest mu bardzo przykro, gdy źle się do siebie odnoszą. Te, które są wyjątkowo niegrzeczne, zamienia w postacie z bajek do czasu, aż zrozumieją swoją niesprawiedliwość. Dzieci puszczają opowieść dziadka mimo uszu, ale w nocy przestroga się spełnia. Przybywa (dobry) Król Baśni i zamienia dzieci w postacie o cechach, które dotąd wyśmiewały (Jędrka, który wyśmiewał nos – w Pinokia; tuszę wyśmiewała Felcia i została  dynią; Tola naśmiewała się z dużych  uszu i przemieniona została w Plastusia), po czym znika. Aby odzyskać swój pierwotny wygląd, trzeba odnaleźć i przeprosić Króla Baśni. Dzieci wyruszają więc w nieznaną podróż. Spotyka ich wiele przygód, w których okaże się, że wyśmiewane cechy potrafią pomóc w pokonaniu niemałych opresji, a każde dziecko jest ważne i potrzebne. Zwłaszcza, gdy potrafi zrobić coś dla innych

Na przestrzeni przygód dzieci stają się prawdziwymi przyjaciółmi. Pojawia się Król Baśni i cofa czar, po czym powraca do swojego królestwa. Przemiana, jaka zaszła w dzieciach sprawia, że dziadek Janek staje się szczęśliwym opiekunem wesołej gromadki.

Bajka była niezwykle pouczająca i myślę, że od teraz uczniowie naszej szkoły już wiedzą co to tolerancja  i  docenienie  innych, niepoddawanie się w trudnych chwilach. Nieocenianie innych według wyglądu (pozorów).

• WYSOWA - ZDRÓJ

WYSOWA-ZDRÓJ

Klasa III była w dniach 7-11.09 2015r. w Wysowej-Zdrój. Jest to uzdrowisko położone z dala od głównych dróg, w południowo-zachodniej części Beskidu Niskiego. Miejscowość określana jako „perła zagubiona w Beskidach”, otoczona przez Góry Hańczowskie  będące najwyższymi w Beskidzie Niskim. Mieszkaliśmy w pięknym parku zdrojowym w pensjonacie „Cztery pory roku” gdzie otoczono nas troskliwą opieką i zadbano o to by wszystkie kalorie zgubione podczas wielu pieszych wycieczek wróciły na swoje miejsce. Degustowaliśmy wody lecznicze z licznych źródeł i trzeba przyznać, że niektóre z nich miały dość osobliwy smak…choć smakoszom  smakowały wyśmienicie wszystkie. Mieliśmy swojego trenera, pana Kamila, który niezwykle ciekawie przedstawił nam faunę i florę tego regionu. Mieliśmy też gości na terenie posesji - stado pięknych i dumnie przechadzających się jeleni…niesamowity widok! Potrafimy teraz nie tylko patrzeć na przyrodę ale i widzieć! Rozpoznajemy niektóre galasy, szkieletowanie liści, oswajaliśmy pszczoły….oj, jest co opowiadać i wspominać. Byliśmy na świętej górze Łemków- Górze Jawor, z prawosławną cerkiewką i cudownym źródłem. Weszliśmy na Kozie Żebro. Była też lekcja jazdy konnej na lonży. Podczas naszego pobytu zwiedziliśmy Skansen Pszczelarstwa w Stróżach, gdzie zobaczyliśmy różne rodzaje uli, poznaliśmy pracę pszczelarzy oraz samodzielnie wykonaliśmy świece z wosku. Podczas zwiedzania interaktywnej wystawy „Sekrety ula” poznaliśmy tajniki życia pszczół. Zwiedziliśmy Zagrodę Maziarską w Łosiu, gdzie poznaliśmy życie dawnych maziarzy, dowiedzieliśmy się co to takiego „olej skalny” oraz z czego słynie Ziemia Gorlicka.

Świetnie bawiliśmy się podczas zabaw integracyjnych i dyskoteki. Było też wiele zajęć ekologicznych, na których nikt się nie nudził ani nie marudził.